“The World's a stage” / “Théâtre d’hommes”
Of course, to guide the visitor, there is this indication of a Theatre of the Human inscribed on the invitation to the exhibition as a roadsign. The titles of the photographs themselves also work as signposts. Sometimes, though, as riddles: one tries to find the advertised Coliseum hidden by the wind of a startled gull; one stands speechless in front of this highly symbolic framing of St Peter’s in Rome between the photographers’ arms; one tries to penetrate the mystery of a strange Superposition in Stonehenge; one wonders which benevolent god has dispelled the crowd around those lovers, granting them the Brooklyn Bridge as a sublime setting. There are also all those towns whose only names invite mythical pictures to set free from our subconscious for a breath of fresh air.
Yet, none of these words could really express what we are about to see. Sabine Jaccard leaves you no choice, she compels us to see with her own eyes or to go on our way.
Obviously, it is never simple to see through someone else’s eyes…But those who have met Sabine know how intense hers are: her true self shines forth, her ingenuousness, which is both serene and anxious, baffles you, her seriousness makes you wonder. Here it is, this way of looking intensely at life with incredible grip. Sabine stares at you. She tries to understand, to intercept, what obviously cannot be seen.
And this creates those amazing, almost enthralling images. Really demanding pictures, at which one cannot glance superficially. Pictures which disclose layer after layer of truth composed of coïncidences and discrepancies. Here, nothing is just beautiful, nothing is linear, nothing is given at once. Here is life itself, with gushes and breaks, at stake on all those stages. And one can feel that it is a celebration of life.
In order to present this theatre, we could choose a more highbrow, a more technical or a more aesthetic approach. And call on more big words for help, as well as quoting high falutin’ references. But we can also dispense with words altogether - since photography is silent and self sufficient by definition – and speak only of the photographer and look at her work as I did: with friendship and pleasure.
Cookie Allez (writer) Paris, 2010.
Bien sûr, pour orienter le promeneur, il y a cette indication, Théâtre d'hommes, inscrite au fronton de l'exposition comme un panneau de signalisation. Il y a encore les titres des photos, offerts comme des indices. Parfois comme des devinettes : on cherche ce Colisée qu'une aile effarouchée escamote ; on reste sans voix sur ce cadre hautement symbolique que des bras de photographes offrent à la Basilique Saint-Pierre de Rome ; on tente de percer le mystère de cette étrange Superposition à Stonehenge ; on se demande quel dieu bienveillant a écarté la foule autour de ces amants auxquels le pont de Brooklyn accorde un écrin sublime. Il y a donc aussi toutes ces villes dont le seul nom invite les images mythiques à s'évader de l'inconscient pour prendre l'air.
Pourtant, aucun de ces mots ne saurait exprimer vraiment de ce que nous allons voir. Sabine Jaccard ne laisse pas le choix, elle nous contraint à entrer dans son regard ou à passer notre chemin.
Certes, entrer dans le regard d'autrui n'est jamais simple… Mais ceux qui ont rencontré Sabine savent quelle est l'intensité du sien : sa vérité vous éclate à la figure, sa candeur à la fois tranquille et inquiète vous désarçonne, sa gravité vous interroge. Il est là, ce regard, planté dans la vie avec une force incroyable. Sabine vous dévisage. Elle cherche à comprendre, à surprendre ce qui, justement, ne se voit pas.
Et cela donne ces images étonnantes, presque captatrices. Qui exigent quelque chose de vous. Qui ne se contentent pas d'être effleurées. Qui révèlent plusieurs épaisseurs, comme un mille-feuille de temps, composé de coïncidences et de décalages. Ici, rien n'est seulement beau, rien n'est linéaire, rien n'est donné d'emblée. C'est la vie, jaillissements et ruptures, qui se joue sur toutes ces scènes. Et l'on sent bien qu'elle y est célébrée.Pour présenter ce théâtre, on pourrait choisir une approche plus cérébrale, plus technique ou plus esthétique. Et appeler les grands mots à la rescousse, et citer les grandes références. Mais on peut aussi – sans convoquer les mots, puisque la photo, muette par définition, se suffit à elle-même – ne parler que du photographe et regarder ses œuvres comme je l'ai fait : avec amitié, avec plaisir.
Cookie Allez (écrivain)Paris, 2010.